E-sklep stworzony przez WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja witryn internetowych na WordPress

WordPress daje wiele opcji pod względem tworzenia stron internetowych, ich projektowania oraz prowadzenia. Dzięki funkcjonalnościom WordPressa powstają witryny, które da się łatwo rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. Aby optymalizacja strony internetowej na WordPressie była skuteczna, warto sprawdzić wtyczki i narzędzia stworzone do optymalizacji oraz {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Narzędziem szczególnie korzystnym do optymalizacji stron internetowych jest przygotowany przez Google Page Speed Insight. To narzędzie w głównej mierze sprawdza czas, jakiego potrzebuje przeglądarka, żeby w pełni załadować stronę . Na podstawie danych Google wystawia ocenę w skali 0-100 punktów. I choć sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak mała wartość punktowa może wpłynąć na jej zaniżenie. To co ważne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to pełna analiza analiza danych, które wpływają na taki lub inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, jakie elementy wymagają zmian. Dla przykładu należy zmniejszać rozmiary grafik, eliminować zasoby blokujące renderowanie, usuwać nieużywane kody CSS, JavaScript lub wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozbudowanym narzędziem optymalizacji stron internetowych na WordPress jest również narzędzie Google Lighthouse, umieszczone w przeglądarce. Funkcjonuje w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest znacznie bardziej funkcjonalne, ze względu na dostępność 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest wydajność strony. Określa stronę ze względu na jej działanie. Ocenia między innymi czas ładowania strony, wykrywa niepotrzebne kody CSS, JavaScript, wskazuje elementy konieczne do poprawy, żeby poprawić wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym obszarze ważne jest dopasowanie do użytkownika. Analizowane są np. opisy alternatywne, przystępność języka oraz odpowiednia struktura.

Następny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność strony internetowej pod względem zachowań użytkowników. Dla przykładu określa możliwość wstawiania haseł poprzez wklejanie, kwestie techniczne jak poprawne rozmiary wyświetlanych grafik lub właściwe użycie kodów HTML. Google Lighthouse sprawdza stronę również na podstawie wskaźników SEO. Bada na przykład obecność opisów meta oraz atrybutu alt dodawanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli Progressive Web App (PWA) ma za zadanie badać, czy strona zawiera funkcję aplikacji offline oraz czy poprawnie działa w formie mobilnej. Tak szczegółowy audyt wskazuje wszystkie niedoskonałości, które trzeba zmienić dla dobrej optymalizacji strony internetowej na WordPressie.

Test My Site with Google

Narzędzie Test My Site w odróżnieniu od Lighthouse oraz Page Speed Insight skupia się w głównej mierze na mobilnych urządzeniach. Najważniejszej ocenie podlega czas ładowania witryny oraz metoda pokazania jej na komórkach. Test My Site produkuje ścisły raport pokazujący co trzeba poprawić. Dla przykładu wskazuje zasoby blokujące renderowanie, sprawność JavaScript, a także podpowiada usunięcie niepotrzebnych narzędzi. Test My Site wskazuje też ulepszenia, które pomogą dostosować stronę do wymagań użytkownika, np. działanie witryny offline dostępnej z każdego miejsca. Test My Site with Google wskazuje też usprawnienia związane z takimi działaniami, jak bezproblemowa metoda logowania, rejestracji czy płatności. Google gwarantuje spory zakres narzędzi pokazujących istotne usprawnienia pozytywnie oddziałujące na optymalizację strony internetowej.

Wtyczki do optymalizacji stron internetowych na WordPressie

Oprócz narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji stron internetowych na Wordpresie da się wykorzystać też stworzone w tym kierunku wtyczki. Logując się do WordPressa uzyskuje się nieograniczony dostęp do bezpłatnych oraz płatnych wtyczek, które posiadają wiele ciekawych dodatków, wzbogacających strony internetowe. Wtyczki związane z optymalizacją mają na celu dodawanie usprawnień, które oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów CSS oraz HTML. Poprzez tę wtyczkę redukowane są zbędne znaki w kodzie HTML. Za jej sprawą możliwa jest też optymalizacja czcionek i obrazów. Ponadto wtyczka Autoptimize przenosi skrypty do stopki, w ten sposób pomniejsza czas ładowania samej strony.

Yoast SEO – jest wtyczką, jaka sprawdza strony, podstrony, wpisy itp. pod względem poprawności elementów SEO np. słów kluczowych, opisów alt, meta danych lub parametrów title. Za pomocą tej wtyczki możliwa jest edycja tych elementów, a dodatkowo wtyczka wskazuje poprawnie przygotowane elementy i te, które trzeba poprawić w treści, żeby osiągnąć jak najlepsze efekty optymalizacji strony internetowej na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas ładowania strony. Za pomocą generowanych reguł poprawia wydajność strony co sprawia, że wyświetla się ona znacznie szybciej. Zarządza budowaniem pamięci podręcznej (cache), jej usuwaniem i na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. Tą metodą przeglądarka zapisuje pliki statyczne w trakcie pierwszego wejścia na stronę, a przy kolejnych razach ładuje ją bez obciążania serwerów.

Pozycjonowanie stron